Osvědčilo se nám

Koupili jste si úžasný hlavolam z mnoha dílků? Jděte si koupit ještě jeden na náhradní díly.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Geocaching I.
         

Paměťová karta stromů

Čas přípravy
2 hodiny
Čas realizace
1 hodina
Místo
venku
Roční období
jaro - podzim
Počet účastníků
žádný
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
27. 8. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
15 let - 18 let a více
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Osmá planeta
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence občanská
Kompetence pracovní

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: občanská, k učení a pracovní.
Zvažovat vztahy mezi osobními zájmy, zájmy širší skupiny a zájmy veřejnými, rozhodovat se a jednat vyváženě, o chodu společnosti a civilizace uvažovat z hlediska udržitelnosti života, rozhodovat se a jednat tak, aby nebyla ohrožena příroda a životní prostředí, efektivně využívat různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, kriticky přistupovat ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovávat a využívat při svém studiu a praxi, rozvíjet svůj osobní i odborný potenciál, uplatňovat proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost.

Konkrétní cíl: Environmentální výchova, získání informací o významu stromů, uvědomění si vlivu úbytku stromů a ovlivnění klimatu na Zemi, nutnosti ochrany stromů a dalších rostlin; informace o tom, jak může jedinec pomoci.

Motivace

Se stromy a rostlinami se běžně setkáváme. Že mají pro člověka a naši planetu velký význam je nezpochybnitelný fakt, který neustále připomíná a řeší každodenní život. Odlesňování, kácení pralesů, úbytek zemědělské půdy, to vše ovlivňuje nejen ovzduší, ale i další oblasti v rámci životního prostředí. Je potřeba neustále připomínat význam flóry na Zemi. V diskusi o tomto tématu se můžete zaměřit na Den stromů, význam stromů a jejich stáří, stromy jako zásobárna kyslíku, význam pralesů, vliv kácení stromů, šetření stromů a lesů – náhradní materiály za dřevo. Samotnou aktivitu je vhodné provést na Den Země nebo na Den stromů – snadná motivace.

Potřeby

Karty s informacemi o stromech, ovzduší, Dni stromů apod., otázky pro hráče vytvořené na základě poskytnutých informací (lze i formou testu), psací potřeby, volné papíry – hlavičkový papír planety Paměť (P1A).

Provedení

Hra je určena pro jednotlivce. Na stromy v lese ve vymezeném a vyznačeném úseku např. páskou, lanem, fáborky apod. umístíme karty s informacemi o stromech, lesích, pralesech, ovzduší. Informace si lze zjistit z internetu nebo lze využít informací v příloze (P1B). (zdroj http://detem.mzp.cz/). Velikost hracího území přibližně
100 x 100 m, v něm rozmístit 15—25 ks karet (počet dle počtu hráčů). Hráči vstoupí do vymezeného území a snaží se najít co nejvíce informací o stromech a zapamatovat si je. Pobyt v území omezíme časem, např. 15 minut. Poté hráči obdrží otázky, které si vedoucí vytvoří dle použitých informací. Na otázky musí hráči v časovém limitu správně odpovědět. Hodnotí se počet správných odpovědí.
Alternativa:
Hrát mohou i dvojice nebo družstva, pokud zvětšíme území a počet informací, resp. otázek.

Pozor na

Předem projít terén v herním území a zjistit, zda je bezpečný.

Nabídková legenda

Planeta Paměť – viz příběh v úvodu metodiky.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Zrakově postižení – záleží na typu postižení. Lehčí stupeň – zabezpečit území pohybu, označit nebezpečné úseky, informace velkým písmem, případný doprovod. Těžší stupeň postižení – nevhodné.
Sluchově postižení – dát si pozor na to, aby účastník byl poblíž a měl možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího. Zjednodušená pravidla v textové podobě.
Pohybově postižení – záleží na terénu; lze dát karty účastníku přímo, ten si informace přečte a zapamatuje v omezeném časovém intervalu a poté napíše odpovědi k otázkám.
Mentálně postižení – záleží na typu postižení. Rychlé zapamatování je pro mentálně postižené problém = nevhodné.
Řečově postižení – bez omezení. Jen dát dostatečný prostor na dotazy, vyslyšet je.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při práci.
Jedinci se specifickými poruchami učení a chování – dostatek času na zpracování informací (četbu) a vyplnění textu. Záleží na typu postižení.
Výjimečně nadaní a geniální – zadání, aby vyhledali a zpracovali informace ke hře.