Osvědčilo se nám

Půjčíte-li někomu něco, napište si to. Není to otázka nedůvěry. Paměť je prevít.

Více...

Náhodná hra

Hry důvěry

Více...


Mraveneček - Vyrábíme masky k pohádce - dramatizace

Čas přípravy
30 minut
Čas realizace
2 hodiny
Místo
místnost, klubovna
Roční období
podzim
Počet účastníků
7 - 8
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Mláďátka a Zvířátka
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence ke komunikaci
Kompetence pracovní

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: ke komunikaci, pracovní.

Vyvine úsilí, soustředí se na činnost. Zadanou práci dokončí. Dovede postupovat podle instrukcí.
Chápe, že může ovlivňovat situace svojí aktivitou a iniciativou.

Dokáže se vyjadřovat gesty, slovy, pohybem i výtvarnými prostředky.

Osvojuje si poznatky, schopnosti a dovednosti pro navazování a rozvíjení vztahů k druhým lidem.

Rozvíjí schopnost spolupráce.

Motivace

Děti milují převleky. Využijeme jejich touhu proměnit se v někoho jiného současně s jejich potřebou vytvářet nové věci. Zkusíme si proto vytvořit masky k divadelnímu představení.

Potřeby

K tomuto metodickému listu je pracovní list T7A, který bezprostředně nenavazuje na dané téma.
Potřeby na masky dědečka (např. klobouk), babičky (např. dlouhou sukni a šátek), vnuka, vnučky (mašličku do vlasů a krátkou sukýnku) a mravenečka (červený šáteček kolem krku).
Na výrobu masek zvířátek: čtvrtka A4, tužka, černá fixa, vodové barvy, štětce, kelímek na vodu, nůžky na vystřižení, děrovačka a klobouková gumička, krepový papír.
Deka, která bude představovat řepu.

Provedení

Nejprve zhotovíme šablony masek obyčejnou tužkou a povedené obtáhneme černou fixou (v příloze najdete masku kočičky, můžete si vyrobit masku pejska, myšky, ale třeba i ptáčátka, sovíka či medvíděte… viz nápady na netu: http://www.i-creative.cz/2008/11/13/karnevalove-masky-sablony-k-vytisknuti/ nebo v knížce: Papírové talíře TOPP 3702. 2011. www.anagramsro.cz).
Vystřihneme a pomalujeme (např. vodovými barvami, můžeme je polepit vatou, vlnou, látkou, pěnovou gumou…).
Pro upevnění na obličej dítěte udělejte na straně masky děrovačkou otvor a provlékněte kloboukovou gumičku (můžete použít i dvě šňůrky).
Než nám masky zaschnou, rozdělíme role v pohádce a vyzkoušíme si je nejprve bez masek.
Na představení můžeme pozvat rodiče a kamarády z oddílu.
Pracovní list — Nástroje
Úkoly:
1. Vybarvi stejnou barvou, co k sobě patří (jako příklad můžeme uvést košťátko a lopatka, chleba a nůž… ).
2. Víš, k čemu se používají tyto nástroje?
Tento metodický list pomáhá naplňovat Ideály Pionýra: Poznání – Pionýr je pracovitý, učí se; Přátelství – Pionýr je přítelem všech dětí a Pomoc – Pionýr je statečný a kamarádský, pomáhá ostatním.

Pozor na

Děti by měly při práci s nůžkami pracovat v klidu a vsedě.

Nabídková legenda

Byli jste někdy v divadle?
Dnes se pokusíme zahrát jedno divadelní představení. Které? Pohádku „O veliké řepě“, kterou již všichni známe! Ale pro jistotu si ji připomeneme:
Zasadil dědek řepu: vyrostla veliká, převeliká. Dědek chtěl řepu ze země vytáhnout: táhne, potahuje – vytáhnout nemůže.
Pozval si tedy na pomoc babku. Babka si stoupla za dědka, dědek za řepu: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Babka přivolala vnučku. Vnučka se postavila za babku, babka za dědka, dědek za řepu: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Vnučka zavolala pejska. Pejsek se zařadil za vnučku, vnučka za babku, babka za dědka, dědek za řepu: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Pejsek pozval na pomoc kočičku, kočička se držela pejska, pejsek vnučky, vnučka babky, babka dědka, dědek řepy: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Kočička si vzpomněla na myšku a přivolala ji. Myška popadla kočičku, kočička pejska, pejsek vnučku, vnučka babku, babka dědka, dědek řepu: táhnou, potahují – vytáhnout nemohou.
Myška poprosila o pomoc mravenečka. Mraveneček se chytil myšky, myška kočičky, kočička pejska, pejsek vnučky, vnučka babky, babka dědka, dědek řepy: táhnou, potahují, a když řepu vytáhli, všichni se převalili.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Před samotným dramatickým nácvikem se ujistěte, zda si tyto děti pohádku správně pamatují a zda vědí, jaké postavy v ní vystupují – na pomoc můžete využít i předchozí pracovní list s obrázkem dědka a jeho pomocníků. (S vizuální oporou si vše lépe zapamatují.)
Při nácviku dramatizace pohádky pozor na děti samotářské (s autistickými sklony) – je potřeba je povzbuzovat, kladně motivovat, v žádném případě nenutit „do hraní“, být trpělivý. Poprosíme také děti, aby přehnaně nereagovaly na ty, kterým dělá potíže zapamatování si textu.
Hyperaktivní děti bedlivě sledujte při práci s nůžkami a s kloboukovou gumičkou!
Při kreslení masek musíte odhadnout, které děti můžete nechat tvořit a kterým musíte výrazněji pomáhat. Nešetřit chválou!
K vyplnění pracovního listu dejte těmto dětem dostatek času — při přetrvávajících problémech s řešením úlohy vyzvěte některého empatického a „šikovnějšího“ kamaráda, aby dítěti pomohl.