Osvědčilo se nám

Při práci s lepidlem nezapomeňte na staré noviny, nemusíte pak umývat stoly.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Každý má svůj kabátek
         

Vitráž

Čas přípravy
15 minut
Čas realizace
45 minut
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
10 - 10
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
5. 4. 2018
Klíčová slova
Tajemství staré truhly, Umění, U18, jemná motorika, estetické cítění, tvořivost, recyklace, barvy, sklo
Věková kategorie
12 let - 14 let
Typ aktivity
Rukodělná
Oddílová schůzka
Náročnost na materiál
Střední
Výchovný program
Tajemství staré truhly
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů
Kompetence ke komunikaci
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanská

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: sociální a personální, komunikativní, občanská, k řešení problémů.

Naučit se techniku malování vitrážovými barvami.

Motivace

Líbí se vám okna v kostele? Nic na tom není, můžete sami dosáhnout stejně krásných ozdob třeba doma na zrcadle, okně či skleničce.

Potřeby

Různě velké sklenice od zavařenin, vitrážové barvy, jemné štětce, vzory na vitrážovou kresbu, závěsná dekorační skla, technický líh, papírové kuchyňské utěrky.


K tomuto metodickému listu patří pracovní list U18A. Děti vystřihnou ovál v pracovním listu a do něj si nalepí nebo sešívačkou přišijí svoji vlastnoručně vyrobenou vitráž. Vitráž by měla být vytvořena na euro fólii barvami Window color.

Provedení

Vitráž je obecně řečeno obrázek poskládaný z barevných sklíček, příkladem jsou okna v kostelech.

Vitráž můžeme malovat na sklíčka, na skleničky nebo jen tak na fólii.

Nejlépe je vyzkoušet si dílo nejprve na fólii. Tu si po skončení děti vlepí do pracovního listu.


Na euro fólii:

Tuto techniku zvládnou děti ze 6. tříd.

Každé dítě dostane jednu euro fólii a barvami Window color zkusí nejprve konturu a po zatuhnutí kontury cca 2 hodiny vybarvujeme jednotlivá pole, přičemž každé jinou barvou, jako jsou okna v kostele.


Na sklíčko:

Koupíme dětem závěsné sklíčko, nejlépe ovál, který si děti položí na noviny a začínají malovat vitrážovými barvami. Technika je jednoduchá, protože celé sklíčko leží vodorovně na stole. Děti se nejprve na sklu naučí používat vitrážové barvy – poznají, že musí jen málo máčet štětec, jinak se jim barvy rozlijí. Čím máme menší dílek na vybarvování, tím je lepší použít jemnější štětec.


Na sklenici:

Tato technika je vhodná pro děti z 8. tříd.

Použijeme jakoukoliv zavařovací sklenici, pěknou lahev nebo malou skleničku, která poslouží jako svícen na čajovou svíčku.

Nejprve si kolem dokola celé sklenice namalujeme konturu. Dbáme na to, aby si děti nerozmazaly jednu stranu, zatímco budou malovat stranu druhou.

Po zaschnutí kontury začnou děti vybarvovat pole. Musí být velmi opatrné a dávat málo barvy, protože jim jinak steče. I když se ze začátku zdá, že barva není téměř vidět, výsledek je velmi efektní. A pokud dělají děti svíčku, tak po zapálení svíčky jsou barvy velmi pěkně zářivé.

Děti si mohou malovat jen tak obrazce sem tam, přímo konturou na sklo nebo si mohou vzít vzor a kreslit konturu podle přichyceného vzoru a vytvářet tak různé ornamenty i kresby rozličných tvarů.


Tipy:

Při vymalovávání připravených dílků je dobré, aby v každé barvičce byl jeden štětec, který bude po celou dobu používán jen pro tu danou barvu. Jinak totiž dojde k pomíchání barev a výsledek nebude tak pěkný a barvy se nám pokazí.

Po skončení barvení musíte štětce pořádně umýt v lihu.

Mějte po ruce pořád kuchyňské papírové utěrky a tyčinky do uší a líh. Pro případ chyby.


Alfons Mucha – (dětem můžeme zajistit ukázku tohoto díla jako inspiraci kresby vitráže – na internetu) návrh vitráže okna v Nové arcibiskupské (Horově) kapli Katedrály sv. Víta (1931) v Praze – Slovanští věrozvěstové sv. Cyril a Metoděj.


Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Paměť a Překonání.

Pozor na

Stékání barev a na umazání se!

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

U dětí s potížemi v jemné motorice (většinou jsou to děti s dysgrafií) je vhodné, aby malovaly kontury dle předlohy, kterou vložíme do sklenice. Doporučujeme jim větší tvary, abstraktní geometrické obrazce.