Osvědčilo se nám

Do lodě vždy všechno přivažte, hlavně houbičku, neuplave.

Více...

Náhodná hra

Kuchaři

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Sovík a Český stát
         

Divadlo v oddíle II.

Čas přípravy
5 - 10 minut
Čas realizace
30 - 45 minut
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
žádný
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
9 let - 11 let
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Putování se psem
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů
Kompetence ke komunikaci
Kompetence sociální a personální
Kompetence pracovní

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: pracovní, sociální a personální, ke komunikaci, k řešení problémů.

Rozvíjí vyjadřování emocí nonverbálně i pohyb na jevišti.

Motivace

Mnohé umělecké činnosti směřují k divadlu. Vyzkoušíme si dramatizaci pohádky nebo oddílového zážitku na nějaké společné akci. K tomu, abychom byli dobrými herci, však musíme zvládnout spoustu dovedností – musíme umět mluvit, pohybovat se na jevišti, zvládnout dát najevo i beze slov radost či leknutí…

Potřeby

Noviny, čtvrtka papíru s názvy činností, pěnová koule nebo míček.

Provedení

Abychom mohli být dobrými herci, musíme zvládat řeč těla. Zkusíme si několik her, v nichž si děti vyzkouší pantomimu.
Kufrování
Známá televizní soutěž nás inspiruje k celé řadě her, v nichž si můžeme ověřit další herecké schopnosti: Soutěží první družina. Zvolí si svého zástupce, popřípadě dva. Ti vystoupí dopředu a pantomimicky předvádějí to, co jim vedoucí předloží napsáno na čtvrtce papíru. Mohou to být názvy sportů, nástrojů, různých činností a třeba i některé názvy divadelních her a oper, z nichž předvedou (beze slov) typickou scénu. Zbytek družiny hádá, má na to 2 minuty. Totéž čeká družinu druhou a další. Vítězí ta družina, která si vybrala nejschopnější zástupce a prokázala nejvíc fantazie.
Zrcadlení
Dva hráči – zástupci různých družin – stojí na čtyři kroky vzdáleni proti sobě. Prvý předvádí pomalé pohyby rukama, pažemi, hlavou, nohama, celým tělem. Druhý přesně totéž opakuje jako v zrcadle. Po nějaké době předvede prvý poslední pohyb, jenž představuje uchopení míče, který leží uprostřed mezi hráči. Vítězí ten, který se míče zmocní. V dalším kole se úlohy vymění. Je zajímavé pozorovat, kolik dětí má se zrcadleným pohybem problém a nerozpoznává dost dobře pravou a levou ruku. Body za vítězství se sčítají – jednotlivým hráčům nebo celým družinám.
Papírová koule Vyzkoušejte si, zda máte dost fantazie.
Vedoucí zmuchlá noviny v papírovou kouli (pokud máte v oddíle hodně dětí, je vhodnější použít pěnovou kouli nebo lehký míček, novinová koule by po několika předáních asi ztratila původní tvar) a předá ji prvému, jako by to byl těžký balvan. Ostatní hráči se ke kouli chovají stejně a podávají si ji po kruhu, až se „balvan“ dostane zpět k vedoucímu. V dalších kolech bude koule horkým bramborem právě vytaženým ze žhavého popela, bublinou z „bublifuku“, koblihou s meruňkovou marmeládou, jablkem, z něhož kouká červ apod.
Pokud děti divadlo zaujme, najdou se mezi nimi děti talentované nebo pro divadlo alespoň nadšené, můžeme v těchto činnostech pokračovat a zapojit se později s hraným představením divadelní soutěže Pionýrského Sedmikvítku.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra Pomoc, Přátelství, Překonání a Poznání.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Děti s ADHD budou zejména u pantomimi velmi netrpělivé a ukvapenou reakcí mohou činnost zcela zmařit. U činnosti „zrcadlení“ nebudou přesně kopírovat předchozího kamaráda. Děti s autismem nebudeme u aktivity „pantomima“ zařazovat na pozice herce. Stejně tak tyto děti nepochopí aktivitu „papírová koule“, nedovedou reagovat imaginárně.